خرافه پرستی

نوشته شده در موضوع دسته‌بندی نشده در ۲۰ بهمن ۱۳۹۶

2b8b7769adee6cc2794c3348d81dbb90_XL

خرافه

وهم و خیال، وسعت پروازش تا بیکرانه ‏هاست. دست یافتن به دور دست‏ها، برفراز ایستادن، کامیابى و… همواره از ذهن بى‏نهایت انسانى مى‏گذرد؛ اما در درون دنیاىِ محدود مادى، تنها گاهى به واقعیت مى‏پیوندد. دنیاى مادى به هر کس، نه به اندازه »توهمش«، بلکه به اندازه »تبحرش« عطا مى‏کند. موفقیت و دست‏یابى به ثروت مادى، امرى ممکن است؛ اما نه با ابزار خیال، آرزو و خیال نخستین پله نردبانى مرتفع است که نام آخرین مرتبه آن موفقیت است. تلاش، تلاش، و تنها تلاش راه حل این معماى پیچیده است. هیچ راه میانبرى وجود ندارد؛ خرافه‏ها پدیده‏هایى از جنس وهم و خیال‏اند.

بنابراین خرافه پرستى از جمله موضوعات مبتلى به جامعه ماست که حتى زمزمه‏ها و شایعاتى از حضور آن، حتى در عرصه کلان سیاسى جامعه نیز به گوش مى‏رسد که این امر، زنگ خطرى، و نیز جلوه‏اى از بیمارى پنهانى است که تا اعماق جان جامعه ریشه دوانده است، زیرا هنگامى که خرافه پرستى در چنین سطحى که باید بر مدار شرع و عقل باشد، حضور مى‏یابد و بعضا هم امرى عادى جلوه مى‏کند، باید به تامل نشست که چه ارتباطى میان ما و خرافه پرستى وجود دارد که از آن بى خبریم؟ این باور و اعتقاد به خرافه، چگونه توانسته از بخش‏هاى خرد تا کلان جامعه را تسخیر کند.

بنابراین شایسته است که با نگاهى اجمالى به وضعیت جامعه و شناخت مولفه‏ها و عواملى که بسترساز و نیز تسریع کننده این امر هستند، به فهم صحیح مسئله که نیمى از پاسخ است، دست یافته باشیم.

خرافه از نظر واژگانی یعنی سخن بیهوده ، حدیث باطل .

معنا های دیگری هم در فرهنگ های لغت برای آن آورده اند : افسانه و در نوع ملایم ترش یعنی : دروغ و اسطوره .

در دایره المعارف دهخدا ، زیر واژه خرافه ، به نقل از کتاب ” الاصابه فی تمیز الصحابه ” تالیف ابوالفضل شهاب الدین احمد بن علی عسقلانی ، محدث ، فقیه و مورخ مصری که یکی از مراجع مذهب شافعی بود و در پایانه سده هشتم و آغاز سده نهم هـ.ق می زیسته و به ابن حجر معروف بوده ، و در سال ۸۲۷ هـ.ق به مقام قاضی القضاتی مصر رسیده آمده است :

خرافه نام مردی پریزده از قبیله عذره بوده است و او آنچه از پریان می دید نقل می کرد و مردم او را به دروغ می پنداشتند و باور نداشتند و درباره او گفته اند : ” هذا حدیث خرافه و هی حدیث مستصلح کذب . ” کتاب اصابه درباره این آقا ، یعنی خرافه ، این گونه ادامه می دهد : او مردی است که در بی پایه گی احادیث به او مثل زده می شود و احادیث بی پایه را می گویند حدیث خرافه . این کتاب ادامه می دهد که نام خرافه در بین صحابیان پیامبر نیامده و تنها نقل کرده اند که عایشه شرح حال او را به نقل از پیامبر اسلام (ص) چنین آورده است که پیغمبر (ص) روزی گفت : او مردی صالح بود و شبی از نزد من خارج شد و سه جن بر او حمله بردند و او را به اسارت گرفتند . یکی قصد قتل او کرد و دیگری می خواست او را در بند کند و سومی گفته درست آن است که او را آزاد کنیم … و قصه ادامه می یابد !

در متون مذهبی هم از خرافه به عنوان عادات و عقاید که بر مبنای عقل و منطق نباشد و با موازین شریعت هم سازگار نباشد ، یاد شده است .

در فتواهای مذهبی شیعه نیز قابل مشاهده است که اطاعت از خرافه نهی و جایز شمرده نشده است .

 12315_511

وجود پدیده خرافه گرایی در جوامع :

 

خرافه و خرافه گرایی از دیرباز در هر جامعه ای وجود داشته و همچنان وجود دارد . خرافات در میان ملت ها و جوامع بستگی به نوع تفکر و نگرش و فرهنگ و آداب و سنن آنان دارد ولی آنچه که ممکن است بین جوامع مختلف متفاوت باشد رواج کم یا زیاد بودن خرافات در میان آنان است .

در حقیقت موضوع افراط و تفریط آن است . جامعه شناسان گفته اند هرچه سطح فرهنگ جامعه ای پایین تر باشد در آن جامعه خرافه گرایی رواج بیشتری دارد . چون خرافه گرایی امری موهوم و زاییده جهل است و تا زمانی که علم مطلق نصیب بشر نگشته ، انسان ها پیوسته گرفتار اوهام و اباطیل خواهند بود . بنابراین پدیده مزبور مختص ما نبوده بلکه جوامع قبل از ما نیز با آن درگیر بوده و آیندگان نیز از این امر در امان نخواهند بود !

هم اکنون نیز در کشور های پیشرفته دنیا شاهد گسترش خرافه گرایی می باشیم زیرا فرهنگ عمومی جامعه توسط دانشمندان و عالمان دینی یا فیلسوفان هدایت نمی شود ، بلکه دیگران به صورت شبه دینی و شبه عقلی میدان را به دست گرفته اند . متاسفانه همین جا باید اذعان نمایم که بخشی از خرافه ها با نیت خاصی از کشور های غربی و اروپایی به کشور ما منتقل می شود که کارکرد سیاسی داشته و دارد و مسئولان فرهنگی کشور باید در این زمینه هوشیار باشند و به موقع این توطئه ها را خنثی نمایند .

نا امیدی از رسیدن به آنچه خواست و آرزوی دیرینه یا نه ، همین امروز ماست یعنی بعضی اوقات شرایط به گونه ای رقم می خورد تا به خرافه رو بیاوریم و از نیرو هایی نامعلوم کمک بگیریم این پدیده همان گونه که در سطور فوق مطرح شد مختص کشور ها یا برهه زمانی خاصی نیست . حتی طبقات مختلف اجتماعی هم در این مورد به یکدیگر شبیه می شوند .

در مشرق زمین و در کشور های فقیر که افراد نمی توانند به امیال و خواسته های خود در حالت واقعی برسند و از دیگر سو مسئولان هم که توانایی برآورده کردن خواسته های مردم را ندارند گرایش به خرافات بیشتر می شود و هرچقدر مردم از طبقات پایینتر اجتماع باشند و فقیرتر ، به رمل و اسطرلاب اعتقاد بیشتری پیدا می کنند .

فال و فالگیری نتیجه اعتقادات خرافی است . افراد با اعتقادات خرافی بیشتر از دیگران به این فرهنگ رو می آورند هرچند این موضوع در فرهنگ گذشتگان بیشتر قابل مشاهده است به گونه ای که این فرهنگ در افراد قبیله نشین آفریقایی بیشتر از سایر جوامع دنیا مشهور است . باید به این نکته اشاره کرد که تفکر حاکم بر یک محیط بر باور های فردی افراد تاثیر می گذارد و می تواند میزان گرایش و باور مردم به خرافات را کاهش یا افزایش دهد .

از طرف دیگر بشر در زمینه اعتقاد به خرافه سابقه ای به اندازه طول تاریخ دارد و این در ذات بشر به هم هست که هرچند رو به آینده حرکت می کند اما گه گاهی به گذشته باز می گردد !

در آمریکا ، نعل اسب را خوش یمن می دانند و در کشور انگلیس نیز خرافات به شدت رواج دارد . و از گذشته دور شاهد اعتقاد ایرانیان باستان به نیروی مرموزی به نام ” مانا ” بوده ایم .

ایرانیان باستان اعتقاد داشتند ” مانا ” در برخی از درختان و جانوران و اشیاء وجود دارد و می تواند باعث نجات افراد یا برآورده شدن حاجات شود !

یکی از موجبات گسترش خرافات تحصیلات کم و آموزش و پرورش ضعیف و صد البته عدم درایت مراکز و مراجع فرهنگی کشور به دلیل ضعف در مدیریت اجرایی در جامعه است . از این نکته نیز نباید غفلت نمود ، کسانی که خرافات را گسترش می دهند صد در صد افراد کم سوادی نیستند بلکه افراد تحصیلکرده هم گاهی از روی آگاهی و گاهی هم از روی ناآگاهی موجب گسترش خرافات می شوند .

 4kf9i6p

 دلایل گرایش مردم به خرافه پرستی :

 

علل اینکه چرا خرافات در بین مردم رواج پیدا می کند و عده ای سخت بدان پایبند می گردند متعدد و بیشمار است که به برخی از آنها در ذیل اشاره می شود :

۱) معرفت طلبی و گرایش به علم و آگاهی

۲) گریز از محدودیت و گرایش به قدرت

۳) برتری طلبی یا تمایز جویی

۴) مواجهه با ناکامی در زندگی

۵) جستجوی سعادت

۶) راحت طلبی

۷) اغفال مردم و استخدام آنها برای رسیدن به آمال

۸) ترس و احساس شگفتی از حوادث تصادفی

۹) موقعیت های اجتماعی نامساعد و فشارآور

۱۰) گرایش طبیعی آدمی به پدیده های اعجاب انگیز .

 

 انواع خرافات :

 

خرافه پرستی متنوع بوده و ممکن است به یکی از اشکال زیر در اجتماع رواج یابد :

▪ خرافات دینی : اعتقاد به ارواح ( پرستش درخت ، رودخانه ، حیوانات ، ارواح نیاکان و … ) مثل فیشیسم و آنیمیسم . درب زدن مسجد در شب اول ربیع – شمع روشن کردن – پیامک زدن های شبکه ای -…

▪ خرافات اجتماعی : خوش شانسی ، بدشانسی ، به تخته زدن ، طلسم ، تعویذ ، آینه شکستن ، جاهای مراد ، فالگیری ، عطسه زدن

▪ تجربه های غیبی : اشباح ، خانه های جن زده ، پیشگویی و کهانت

▪ خرافات شخصی : تصور شخصی در مورد سعد و نحس بودن رنگ ها ، روز ها ، مکان ها ، لباس ها ، پرنده ها ، خودروی سواری و …

 2

13911023000242_PhotoA.

 .

.

.

..

.

.

..

.

مبارزه جدی اسلام با خرافه پرستی

 

اسلام از بدو ظهور با تمام قدرت و توان با خرافه پرستی به مبارزه برخاست و درصدد برآمد تا فکر بشر را از آلودگی ها و اوهام پاک کند و در جهت تعقل گرایی و حکمت و منطق هدایت نماید که نمونه عملی آن را می توان در برخورد با بعضی از اوهام از سوی پیامبر اسلام مشاهده کرد .

برخی از نکاتی را که مبین مبارزه دین اسلام با خرافه پرستی و خرافه گرایی است به صورت مختصر مورد اشاره قرار می دهیم:

۱)

از دیدگاه اسلام ، هر عمل اعم از گفتار ، رفتار و اعتقاد که برخلاف مبانی دینی – عقلی باشد ، خرافه است . کسانی که خرافات را با دین مرتبط می دانند یا دین را درست نشناخته اند ، یا مغرضانی هستند که با ایجاد شبهه و شائبه می خواهند چهره پاک دین را آلوده و مشوش سازند.

۲)

توصیف قرآن به کتاب حکیم به خاطر استحکام و قوام آن است که هرگونه خرافه و باطل را از خود دور می سازد . قرآن به کفار که هدایت را در تقلید از نیاکان – که خود امری خرافی است – می دانند انتقاد می کند و می گوید چرا شما راه تقلید در پیش گرفته اید ؟ آنان در جواب گفتند : ” بل قالوا انا وجدنا ابائنا علی امه و انا علی آثارهم معتدون . ” ما نیاکان خود را بر مذهبی یافتیم و ما نیز به آثار آنها هدایت شده ایم . در حقیقت آنها دلیلی جز تقلید کورکورانه از پدران و نیاکان و از هرگونه خرافه و مطالب بی اساس و ساختگی مبرا است و پر از نکات سازنده و تربیتی است .

۳)

در قرآن کریم درباره پیامبر اسلام (ص) آمده است : ” ویضع عنهم اصرهم والاغلال التی کانت علیهم . ” ( پیامبر ) بار های سنگین و زنجیر هایی را که بر آنها بسته شده بود بر می دارد ( باز می کند ) ( سوره اعراف / ۱۵۷ ) این غل و زنجیر هایی که اعراب جاهلی را دربرگرفته ، چه بوده است ، بی تردید غل و زنجیر های آهنی نبوده است بلکه خرافات و اوهامی بوده که مانع رشد خرد و اندیشه آنها می شده است و به یقین اینها سهمگین تر از غل و زنجیر آهنین بوده است ؛ چون تا هنگام مرگ بر دست و پای انسانها بسته شده و آنها را از هرگونه حرکتی در مسیر کمال و سعادت خواهی باز می داشته و اسباب گمراهی آنان را فراهم می آورده است که او را نیز تائید می کرد و به نوعی تائید اسلام بود ، ستیز می کرد . او می کوشید مردم را به گونه ای تربیت کند که پیرو منطق و دلیل باشند ، نه پیرو قصه ها و خرافات .

۴)

برقی در کتاب المحاسن با سندی از حضرت امام موسی بن جعفر (ع) نقل می کند که آن حضرت فرمود :

هنگامی که ابراهیم فرزند رسول اکرم (ص) رحلت کرد ، آفتاب گرفت و مردم نزد خود گفتند : این خورشید گرفتگی به سبب مرگ فرزند پیامبر (ص) بوده است . اما پیامبر خدا (ص) بر منبر رفت و پس از حمد و ثنای الهی فرمود : ای مردم ، ماه و خورشید دو آیه از آیات الهی اند که به امر او در جریان هستند و هیچگاه به سبب مرگ یا زندگی کسی کسوف و خسوف پدید نمی آید . پس هنگامی که کسوف یا خسوف رخ داد ، نماز بخوانید . سپس از منبر پایین آمد و همراه با مردم نماز خواند .

این مسئله تنها مربوط به دوران رسالت پیامبر (ص) نمی شد بلکه پیش از آن حلیمه سعدیه ، دایه پیامبر (ص) نقل می کند که آن حضرت سه ساله بود ، روزی به من گفت : ای مادر ! چرا امروز برادرانم را نمی بینم ؟ گفتم : آنها گوسفندان را به چرا برده اند . به من گفت : چرا مرا با آنها نفرستادی ؟ گفتم : آیا این کار را دوست داری ؟ گفت : بله ، پس صبح روز بعد او را بیدار کردم و روغن بر موی او مالیدم و بر چشمانش سرمه کشیدم و گردنبندی را که دارای نگین بود به گردنش آویختم . پس آن را درآورد و گفت : دست نگهدار مادرم ! به همراه من کسی است که در همه حال مرا حفظ می کند !

۵)

در میان عرب جاهلی عقاید مضحکی وجود داشت . آنها هنگام خشکسالی مقداری هیزم جمع می کردند و به دنبال گاو نری می ایستند و او را به دامنه کوهی هدایت می کردند . آن گاه آن پشته هیزم را به آتش می کشیدند . آن گاه که آتش شعله ور می شد ، گاو نر می دوید و خرناسه می کشید و اعراب جاهلی آن را به منزله رعد و برق می دانستند . یعنی آتش را نشانه برق و خرناسه گاو نر را نشانه رعد می دانستند و معتقد بودند که این کار برای نزول باران مفید است ! گاه گله ای از گاو ها را وجود جن در شاخ های گاو نر می دانستند و او را کتک می زدند تا گاو های ماده آب بنوشند !

هنگامی که شخص کریم و بزرگی از آنها فوت می کرد ، شتری را برای پذیرایی از مهمانان نحر می کردند و نزدیکانش این شتر را بر بالای قبرش قربانی می کردند تا به اصطلاح میت را تکریم کرده باشند ! به باور آنها اگر مار و عقرب گزیده ، تکه ای از مس به همراهش داشت می مرد و برای همین گردنبندی از طلا و نقره به گردنش می آویختند تا درمان شود و اگر شخصی به وسیله سگ هار گزیده می شد ، مقداری از خون بزرگ قبیله یا شیخ عشیره را بر جای زخم می گذاشتند تا شفا یابد ! این خرافه ها از عوامل عقب ماندگی عرب جاهلیت از سایر ملل آن روزگار بود . برای همین پیامبر اسلام (ص) کوشید تا آن اساطیر و اوهام را از صفحه ذهن اعراب جاهلی پاک کند . و ” معاذ بن جبل ” را به یمن فرستاد و به وی فرمود : تمام سنت های جاهلیت را نابود کن ، مگر آنچه مورد تائید اسلام باشد و تمام دستور های کوچک و بزرگ اسلام را آشکار کن .

 005

لزوم مبارزه با خرافه گرایی :

 

شکی نیست که از مهمترین الزامات فعلی جامعه دینی ما ، در نظر گرفتن ضرورت های جدید در رویکردمان به دین است . این نکته از سوی بسی فرهیختگان و از جمله رهبر معظم انقلاب مورد توجه فراوان قرار گرفته است و شکی نیست که رسالتی سترگ از این حیث بر دوش دستگاه های فرهنگی کشور و مراکز آموزشی جامعه و حوزه های علمیه قرار دارد . در این راستا مراکز یاد شده وظیفه دارند که اولا در مقام خرافه ستیزی از دین برآیند و بیش از پیش دین صائب و حقیقی را در معرض دید و نظر و فکر مخاطبان خود قرار دهند و ثانیا در مقام مواجهه با جهان و الزامات جدید ، تصویری از دین ارائه دهند که در مقابل مولفه ها و مشخصه های فراوان نوین ، صامت و ساکت نباشند .

این دو مهم البته نیازمند جد و جهدی فراوان است که متاسفانه مراکز مسئول یاد شده تاکنون از خود نشان نداده اند . مهمتر از مقام خرافه ستیزی البته مقام آرایشی دین است که ما کار چندانی در این زمینه از خود بروز نداده ایم و ناگزیریم با ارائه حقایق ناب و غنی جلوی بسیاری از ترکیب های معوج و ناسازگار را بگیریم ، هرچند در این راه باید بسیار به دیدگاه ها و آرای دیگران برای بازسازی خودمان بها دهیم . آری لزوم مبارزه با خرافه گرایی در روزگار ما اصلی تردیدناپذیر است و در این مسیر باید به درستی معنای خرافه را شناخت و آن را در موارد خرافی به کار برد و در مسیر نفی خرافه ، کرامات ، امور خارق العاده غیبی و معنویت گرایی را نفی نکرد . البته این مسئله لزوم حذف خرافات از جامعه را نفی نمی کند و لذا تمام حاکمیت از قوه مقننه گرفته تا مجریه و قضائیه با همراهی تمامی دستگاه های فرهنگی و آموزشی کشور برای ریشه کن کردن این غده چرکین رسالت عظیمی بر دوش داشته و دارند و کوتاهی در این زمینه قطعا خسارات جبران ناپذیری را به اجتماع و دین وارد خواهد ساخت . امیدوارم با برنامه ریزی صحیح و درست بتوانیم این معضل را مدیریت کنیم و اندیشه خرافه گرایی را منزوی سازیم .

3

خرافه‏ پرستى؛ از رسانه تا جامعه

در جامعه کنونى ایران، بنا به اظهارنظر مسئولان امر، مسائلى نظیر رمالى، کف‏بینى، فال‏گیرى، مدعیان دروغین امامت و پیامبرى، فرقه‏هاى نوظهور، شیطان‏پرستى، جن‏گیرى، احضار ارواح، دعانویسى و از جمله آسیب‏ها و معضلات اجتماعى به شمار مى‏روند که متاسفانه رواج و شیوع آن در جامعه، سرعت قابل توجهى یافته است و دستگاهاى متعددى از وزارت اطلاعات و نیروى انتظامى، تا وزارت ارشاد و سایر نهادهاى فرهنگى جامعه را به خود مشغول داشته است؛ حتى اگر از یافته‏ها و مشاهدات شخصى یا جلوه‏هاى بارز در سطح جامعه بگذریم، حداقل دلیل و سندى که مى‏توان بر این امر ارائه کرد، گزارشات و برنامه‏هاى مستند رسانه ملى، اخبار و تحلیل‏ها و بررسى‏هاى سایر رسانه است.

رسانه ملى که در حال حاضر مهم‏ترین ابزار آموزشى در جامعه ما است، مى‏تواند با فعالیت‏هاى خود و مبارزه با ترویج این‏گونه خرافه‏پرستى‏ها، مانعى بر سر راه ترویج آن باشد؛ به عبارت دیگر، همان‏گونه که رسانه ملى وظیفه نمایان ساختن این قبیل انحرافات را در جامعه برعهده دارد، به علت فراگیر بودن آن، مى‏تواند در فرایند رهایى جامعه از این نابهنجارى و عبور دادن جامعه از بحران عقلانیت ستیزى، نقش عمده‏اى را ایفا کند.

برنامه‏ هایى که توسط رسانه ملى براى مردم جامعه به نمایش در مى‏آید، نباید محملى براى ترویج خرافه‏ها باشد، با این همه در سال‏هاى اخیر شاهد آن بودیم که این امر، از روى جهل یا عامدانه، در رسانه ملى رواج یافته است که در این مورد، صاحب نظران بسیارى، تذکرات بجا و شایسته‏اى داده‏اند. ممکن است که به صورت غیر مستقیم مسئله‏اى‏خرافى ، در برنامه‏اى مطرح گردد و بینندگان نیز به خرافه بودن امر باور داشته باشند؛ اما گاه، به علت بى‏توجهى به فضاى درونى جامعه، و وجود بستر لازم براى رواج خرافه‏پرستى، در برخى موارد، شاهد ترویج مستقیم خرافه‏پرستى در رسانه ملى باشیم. پخش مکرر سریال‏هایى که بیان‏گر افسانه‏هاى کهن آسیایى هستند و اصل و صحت و سقم این افسانه‏ها در جوامع مبدا نیز خود با شک مواجه‏اند، از این دست است.

در درون این افسانه‏ها، نقش کلیدى و حساس پیش‏گویان دربار که غالبا پیش‏گویى‏هاى آنها با واقعیت ارتباط ى‏تنگاتنگ مى‏یابد، در خور تامل است. هنگامى که در فرایندى یکساله یا حتى چند ساله، قسمت‏هاى‏بى‏شمارى ازسریال‏هایى چنین طولانى، و با عناوین مختلف، براى مخاطب ایرانى که در خطر ترویج خرافه‏پرستى است، پخش مى‏شود، تاثیرات مخرب آن را باید در جامعه شاهد باشیم. تاثیراتى نظیر اعتقاد به جبرگرایى و نفى هر گونه اختیار انسانى در تعیین سرنوشت انسان و در نهایت پناه آوردن به کسانى که ادعاى قدرت پیش‏گویى و بیان سرنوشت یا حتى ادعاى تغییر سرنوشت دیگران را دارند، از این دست است.

 این ادبیات که به طور کل رسانه ملى یا صنعت سینما، و به طور خاص، شبکه‏هاى ماهوره‏اى، نظیر فارسى وان، یا اینترنت (فیس بوک و…)، مهم‏ترین علل ترویج نابهنجارهاى اجتماعى در شکل‏ها و انواع مختلف هستند، پذیرفته نیست، زیرا اینها تنها عوامل سرعت‏دهنده یا همان متغیرهاى میانجى و واسطه‏اى‏اند که نیازمند بسترى مناسب براى فعالیت‏هاى خود هستند؛ به عبارت دیگر کانون این انحرافات و هنجارشکنى را باید در جاى دیگر جست که عوامل بالا موجب تشدید و تسریع آن مى‏گردند.

اما اگر بتوانیم، با نگاهى واقع بینانه به وضعیت جامعه، تنها به جاى مبارزه به سمت ارائه صحیح از فرهنگ دینى و ملى خود اقدام کنیم و بستر اجتماعى را تا جایى که ممکن است، از مشکلات و معضلات بزداییم، شاهد ایجاد سلامت اجتماعى بیشترى در جامعه خواهیم بود.

بنابراین از آنجایى که فهم موضوع و کشف مسئله خود نیمى از پاسخ را به همراه دارد، لازم است براى برخورد منطقى با انحراف‏ها و نابهنجارى‏هایى که در جامعه ما مشاهده مى‏شود و ارائه راه حلى کارآمد، باید در گام نخست، به ریشه یابى صحیح اقدام کنیم؛ اگر چه تمامى نهادهاى فرهنگى در این بین از اهمیت برخورداند؛ اما در این میان، رسانه ملى مى‏تواند، با رویکردهاى سلبى و ایجابى، به ساخت برنامه‏هایى مبادرت ورزد که افزایش امنیت روانى و اجتماعى‏جامعه را موجب گردد.

در نهایت اینکه علتى را که سبب شکل‏گیرى و تولد این گونه انحرافات در بستر اجتماعى مى‏گردد، باید در درون ساختار سیاسى اجتماعى جامعه جست‏وجو کرد. یعنى با کنکاش در لایه‏هاى مختلف سیاسى، اجتماعى، فرهنگى، و اقتصادىِ جامعه، به شناخت و کشف عللى که سبب کارکرد ناقص این نهادها مى‏گردد، نائل آییم و سپس به مبارزه با این علل بپردازیم والا اگر بخواهیم، براى تبرئه خود و ساختار جامعه، به سراغ تک متغیرهاى خاص، همچون رسانه ملى یا شبکه‏هاى ماهوره‏اى و… برویم، به خطا رفته‏ایم.

6

خرافات معروف دنیا

 

این روزها بحث خرافه و خرافاتی‌ها، همه جا سر زبان‌هاست. اعتقاد به اموراتی که در ذات خود اتفاقات معمولی زندگی محسوب می‌شوند برای بعضی آدم‌ها آن‌چنان راسخ است که برای هرکدام، آداب و آیین خاص خودشان را دارند. آنچه در زیر آمده، مهم‌ترین خرافه‌های معمول در بین مردم دنیا است. شر و خیرشان هم گردن کسانی که باورشان دارند!

 

۱-جمعه، سیزدهم ماه:

حضور یک جمعه در تقویم که تاریخ سیزدهم را داشته باشد برای بسیاری نشانه شومی است. ریشه این خرافه را در این می‌دانند که «یهودا» حوّاری که به مسیح خیانت کرد سیزدهمین مهمان «شام آخر» بوده و روز به صلیب کشیده شدن مسیح نیز جمعه بوده است.

۲-خارش کف دست:

بسیاری از افراد وقتی کف دستشان می‌خارد آن را نشانه‌ای نیک از به دست آوردن پول در آینده‌ای نزدیک می‌دانند.

۳-راه رفتن از بین نردبان:

راه رفتن از بین دو پایه نردبانی که باز است برای بسیاری از اروپایی‌ها علامت گرفتار شدن به مصیبتی خواهد بود. چرا که شکل مثلث‌گونه نردبانِ باز را تعبیری از گیر افتادن زندگی در یک مخمصه می‌دانند.

۴-شکستن آیینه:

آیینه را انعکاس وجود می‌دانند و شکستن آن را آسیبِ جان! برای دور ماندن از آسیب این بدیُمنی باید تکه‌های آیینه شکسته را در زیر نور ماه دفن کرد!

۵-پیدا کردن نعل اسب:

نعل را نشانه خوش‌شانسی می‌دانند. به خصوص اگر وقتی آن را پیدا می‌کنید دهنه آن رو به شما باشد. به محض پیدا کردن، آن را با دست راست بردارید آرزویی کنید و به سمت چپ خود پرتاب کنید! اگر یک نعل بر سردر خانه خود نصب کنید که دیگر شانس حسابی به شما روی آورده است.

۶-باز کردن چتر در داخل خانه:

باز کردن چتر در خانه و زیر سقف برای خیلی‌ها نشانه مرگ و یا ورشکستگی می‌تواند باشد. چرا که با این کار خدای خورشید را از خود رنجانده‌اید!

۷-دو بار ضربه زدن به چوب:

ریشه این خرافه از آنجا می‌آید که عده‌ای معتقدند خدا در درختان زندگی می‌کند و باید درختان و هر چیز چوبی را همیشه به آرامی لمس کرد.

۸-ریختن نمک روی شانه:

با ریختن نمک روی شانه چپ خود نقشه‌های شیطان را نقش بر آب کنید.

۹-گربه سیاه:

از قرون وسطی این گربه‌ها هم‌نشین و هم‌دست جادوگران محسوب می‌شد‌ه‌اند. و مردم آن دوران معتقد بوده‌اند که دیدن و رویارو شدن با آنها نحسی و بدبیاری به دنبال خواهد داشت. هنوز هم گربه‌های سیاه بدجنس کنار تخت جادوگران در کارتون‌های کودکی ما تصویر آشنایی از خباثت و شرارت در ذهن بسیاری از ماست.

۱۰-عطسه کردن:

بسیاری عقیده دارند که عطسه کردن بیرون کردن شیطان از بدن است و آن را میمون و مبارک می‌دانند. در خیلی از فرهنگ‌ها هنوز هم بعد از عطسه به فرد تبریک می‌گویند.

14359110_s

داستان

تازه می‌دیدمش. زنی حدوداً چهل ساله، با وقار و خوش صحبت. چند نفری را دور خودش جمع کرده بود و برایشان با محبت حرف می‌زد. خانم‌های اطرافش نیز از مشکلاتشان می‌گفتند و او خطاب به آنها می‌گفت: «نگران نباشید. مشکلتان حل می‌شود. اگر من به انگشترم نگاه کنم، حالتی مثل وحی به من دست می‌دهد و آنوقت هر چه دعا کنم مستجاب می‌شود».

بعد همه نگاه‌های متعجب به سمت انگشترش می‌رفت. بعضی‌ها نیز جسارت به خرج می‌دادند و آن را لمس می‌کردند، سپس او می‌گفت: «این انگشتر خیلی خاصه. از جایی خاص برایم آورده‌اند که نمی‌شود گفت».

بسیار پر تحرک بود و پر انرژی؛ کم می‌خوابید؛ خوراکش نیز کم بود. توجهی خاص به اطرافیانش داشت و سعی می‌کرد به هر طریقی شده در هر مسئله‌ای اظهار نظر کند.

آرام و قرار نداشت. تسبیحی در دست می‌گرفت و ذکرهای ساخته خودش را مرتب تکرار می‌کرد. جانمازی پهن کرده بود و کتاب‌های مختلف، گلدان گل، خط‌کش، مداد و دفتر و یک‌سری وسایل عجیب و غریب را با آدابی خاص دور آن چیده بود و به قول خودش، محرابی درست کرده بود.

از کنار هر فرد غمگین که می‌گذشت با پر حرفی‌اش سعی می‌کرد ناراحتی او را کم کند. چند باری که از کنار من عبور کرد، می‌ایستاد، چشم‌هایش را باریک می‌کرد و با نگاه‌های همراه با تفکر به من می‌نگریست، سپس می‌گذشت.

برای بار چندم بود که با تردید نزدیک آمد و گفت: «شما یک غمی دارید».

پرسیدم: «فکر می‌کنید من غم دارم؟» با درنگ پاسخ داد: «آره…. از همون اول فهمیدم؛ ولی اجازه نداشتم بگم».

گفتم: «اجازه نداشتید؟!» گفت: «خب تا به من وحی نشود که نمی‌توانم اسرار را برای دیگران بگویم». گفتم: «چه وقت‌هایی فکر می‌کنی به تو وحی می‌شود؟» با حالتی عصبی و پر از هیجان گفت: «فکر نمی‌کنم. زمان‌هایی خاص، حالتی خاص دارم که نمی‌شود گفت. چیزهایی می‌فهمم و می‌بینم… همه را در کتابی نوشته‌ام».

بعد از چند روز که توانستم اعتماد او را جلب کنم، از او خواستم نوشته‌هایش ـ یا به قول خودش، کتاب الهی‌اش ـ را به من نشان دهد و…

ایشان (خانم الف ـ ع) در پائیز ۱۳۸۹ در بیمارستان روانپزشکی بستری شدند و تحت درمان قرار گرفتند.

علائمی که ذکر شد، از جمله، توهم دریافت وحی، مستجاب الدعوه بودن و غیره، به همراه سایر علائم، ایشان را در طبقه بیماران دو قطبی قرار می‌داد.

بیماران دو قطبی، در دو فاز خُلقی افسردگی و مانیک یا شیدایی قرار دارند که خانم الف ـ ع در فاز مانیا بوده است. این گونه بیماران، غالباً علائم ذیل را تجربه می‌کنند:

برآشفته، پرحرف، شادی‌آور، سرگرم‌کننده و پرتحرک، گاهی به وضوح روان‌پریش و نابسامان می‌شوند. صحبت آنان را نمی‌شود قطع کرد. تکلّمشان سریع، پر از جناس‌گویی، بذله‌گویی، قافیه‌پردازی، بازی با کلمات و جواب‌های بی‌ربط می‌باشد. بیمار با تشدید فعالیت، دچار سستیِ تداعی نیز می‌شود. به صورت تدریجی قدرت تمرکز خود را از دست می‌دهد و این، موجب پرش افکار، بازی با لغات و واژه سازی می‌شود.

هذیان در ۷۵٪ از کل بیماران مانیک وجود دارد. محتوای فکر آنان را درون مایه اطمینان به خود و جاه‌طلبی تشکیل می‌دهد.

مختل شدن علامت بیماران مانیک است. آنها ممکن است قوانین مربوط به چک، فعالیت‌های جنسی و امور مالی را زیر پا بگذارند و حتی خانواده خود را نیز درگیر گرفتاری مالی نمایند. همچنین دروغگویی و تقلب در مانیک‌ها شایع است.

Germany Lovers Locks

این ذکر را ۹بار بگو و به ۹ نفر بفرست

 

اخیراً با sms یا ایمیل اذکاری ارسال می‌کنند که مثلاً ۸ یا ۹ بار بگویید و برای ۸ یا ۹ نفر بفرستید، ۹ روز دیگر یک خبر خوش می‌شنوید و اگر انجام ندهید یک بلا می‌بینید؟ آیا صحت دارد؟

قبل از پاسخ به سؤالی که ذکر شد و ذهن بسیاری از ما را مشغول کرده است بهتر است حکایتی برایتان نقل کنم تا ببینیم برخی عواقب نابخردانه این کارهای بدون عقل و منطق را.

بنده هرگز از مشق نوشتن خوشم نمی‌آمد و از هر معلمی که زیاد تکلیف می‌داد طبق طبیعت کودکی بیزاری می جستیم،روزی در عالم کودکی خوشحال و خندان از اینکه معلمانان تکلیف زیادی نداده است لی لی کنان عرض کوچه را به سمت خانه طی می‌کردم و برای بازی‌های مختلف نقشه می‌کشیدم که …متوجه شدم کاغذی به ماشین پدرم چسبانده‌اند بازش کردم و خواندمش با خطی بدتر از خط خرچنگ قورباغه خودم نوشته بود این دعا را ۱۹ بار بخوانید و این یادداشت را بنویسید و به نوزده نفر بدهید اگر این کار را نکنید اتفاق هولناکی برای شما یا یکی از اعضای خانوادیتان می‌افتد، دلم را وحشتی عظیم گرفت و دل گیرا نه با خود زمزمه کردم بیا اینم از مشق امروز آخه این همه عربی رو من چطور بنویسم ؟

من اصلا نمی‌خواهم آرزویم به این سختی برآورده شود؟ اما اگر پدرم تصادف کرد چی؟اگر برادر کوچکم مرد چی؟تمام ذهنم را این خیالات ترسناک پر کرد و عالم کودکانه‌ام را وحشتی عظیم سیاه کرد که و این تصور در ذهنم نقش بست که خدا چقدر بدجنس است من نمی‌خواهم مشق بنویسم تهدیدم می‌کند آن روز تا آخر شب نوشتم و نوشتم از درس و مشق خود را فراموش کردم ،خودم را پطرسی می دیم که دارم خانواده‌ام را نجات می‌دهم از آن اتفاق موهوم ،دیگر بماند تا نوزده تا ما چه کشیدیم و بماند تنبیه شدنمان در مدرسه و دردسر پخش آن محموله پر خوف و خطر ،

از ترس گرفتار شدن در این وادی ترسناک ذکر و حاجت،دیگر به کاغذی بجز کتاب و دفترهایم دست نزدم و هنوز که هنوز است از باز کردن بعضی نامه‌ها در هراسم.

این روش ترویج خرافه گرایی در زمان‌های گذشته که تکنولوژی ارتباطات فاقد پیشرفت امروز بود و بالطبع گستردگی ارتباط و فرافکنی بسیار محدودتر بود نیز رایج بود. بدین صورت که در کاغذی می‌نوشتند: کسی چنین و چنان خواب دید، پس از روی این نوشته ده بار بنویسید و به ده نفر بدهید و اگر ندهید چنین می‌شود و اگر ندهید چنان خواهد شد

اما می‌دیدم که در امام زاده‌ها گاه کاغذهایی در بسته‌های کوچک رد و بدل می‌شود ما که برای به دست آوردن چند تا نقل مشکل گشا سر و دست می شکاندیم از ترس عقوبت آن چوب جادوی آمال و آرزوها شیرینی نقل را فراموش کرده و از خیرش گذشتیم ؛ تا مبادا با تلخی تهدید جایگزین شود. و از هرچه مسجد و امام زاده بود فراری و گریزان شدیم.

اما هر چه ما بزرگ‌تر شدیم و برای خودمان مثلاً اهل فن،آن کابوس کذایی هم رشد کرده به دنالمان روان…

شاید برای خیلی از شما کابوس نباشد و خیلی هم خوشایند باشد و هدیه‌ای از طرف خدا و یا ائمه علیهم السلام بدانید اما باور بفرمایید بنده هنوز آن نامه نفرت انگیز و عواقبش را فراموش نکرده‌ام .

حتماً برای شما عزیزان هم پیش آمده که بعد از ساعت‌ها و شاید هم روزها قضای روزگار مساعدت می‌کند و صدای هشدار پیامک تلفن همراهتان غافلگیرتان می‌کند منهای مواقعی که پیام‌های تبلیغاتی است ،از دوستان عزیز با هزاران ادب و احترام و سفارش و البته تهدید که :خوب و با دقت به خون و حتماً انجام بده این ذکر رو بگو و برای … بفرست،تا آخر هفته ،آخر ماه، فردا و …حاجتت را خواهی گرفت،اتفاق خوبی هم به رایت می‌افتد ،گم شده‌ات پیدا می‌شود» و …. صدها پیامک و ایمیل این چنینی شما را به خدا ، اگر ما نخواهیم حاجتمان برآورده شود چه کس را باید ببینیم؟؟؟

ما هم که دیدیم این پیام‌ها تمامی ندارد و برای انجامشان باید گوشه عزلت گزید و تارک دنیا شد تا از پسشان برآییم دنبال راه چاره به این در و آن در زدیم و به مطلبی بر خوردیم که شد راه نجات ما برای شما عزیزان هم نقل می‌کنیم باشد که در این عصر سرگردانی و فتنه انگیزی صراط مستقیم را گم نکنیم و راه به بیراهه نپیماییم.

 

در اطراف امام‌زاده صالح (ع) در تجریش – تهران، شخصی را دیدیم که یک پایش در گچ بود و با یک دسته کاغذ ایستاده بود و به هر کس که رد می‌شد کاغذی می‌داد. در این کاغذ نوشته شده بود که مدت ۹ روز صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید، آرام و آهسته بگویید: «خدایا دوستت دارم و ادامه دهید یا فاطمه (ع) به قلبم بیا». هر کس این را به ۹ نفر بدهد بعد از ۹ روز خبر خوش می‌گیرد و هر کس ندهد بلا می‌بیند. توزیع کننده گفت: من چون پخش نکردم، پایم شکست. (البته این هم یک ترفند تبلیغاتی دیگر است).

جالب‌تر آن که اگر دقت کرده باشید، امروزه در مسیر تکاملی این خرافه پروری و دین زدایی، پخش گفتارها و اذکاری از بت‌پرستانی چون بودا یا دالایی لاما و … نیز رایج شده است (؟!)

حتی اذکار و اعدای که انتخاب می‌شوند، همه حساب شده و برنامه‌ریزی شده است. بپرسید چرا ۹ بار؟ حالا اگر ۸ یا ۲۰ بار بگویم چه می‌شود؟ بپرسید: منبع این نقل شما از کجاست؟ آیا به شما وحی شده است، یا حدیثی یافتید که در این ۱۴۰۰ سال هیچ شخص دیگری از عالم تا عادی نخوانده بود؟ یا آن که عالم و عارفی شناخته شده به کشف و شهودی رسیده و به شما گفته است؟ یا آن که منبع این ذکر شما، اگر سفارش صهیونیسم و بهائیت نباشد، لابد خواب و رؤیای عمه جان و خاله‌جانتان است

در گذشته به این‌گونه خرافه‌ها، «اسرائیلیات» می‌گفتند که توسط یهودی‌ها به اذهان عمومی و فرهنگ مسلمین القاء می‌شد، اما شک و تردیدی نیست که این مزخرفات که بستر آن جهل، عوامی و خرافه گرایی برخی از مردم می‌باشد، امروزه یکی از حربه‌های جنگ نرم بر علیه اسلام نابی است که فقط دعوت به معرفت (شناخت)، ایمان و عمل صالح می‌نماید. اسلامی که سعادت دنیوی و اخروی انسان را مرهون تعقل، تفکر، تدبر، مطالعه، کسب علم و عمل صالح می‌داند.

باور نمایید که حتی اذکار و اعدای که انتخاب می‌شوند، همه حساب شده و برنامه‌ریزی شده است. بپرسید چرا ۹ بار؟ حالا اگر ۸ یا ۲۰ بار بگویم چه می‌شود؟ بپرسید: منبع این نقل شما از کجاست؟ آیا به شما وحی شده است، یا حدیثی یافتید که در این ۱۴۰۰ سال هیچ شخص دیگری از عالم تا عادی نخوانده بود؟ یا آن که عالم و عارفی شناخته شده به کشف و شهودی رسیده و به شما گفته است؟ یا آن که منبع این ذکر شما، اگر سفارش صهیونیسم و بهائیت نباشد، لابد خواب و رؤیای عمه جان و خاله‌جانتان است.

اسلام ناب و اسلام فقاهتی، یعنی اسلامی که راهی برای نفوذ خرافه، ورد، جادو، رمل و اسطرلاب، وهم و خیال، عبادات یا اذکار و روش‌های من درآوردی … ندارد و خلاصه راه‌های نفوذ شیاطین انس و جن به عقل و قلب آدمی را مسدود کرده است. لذا نه تنها هیچ وقعی برای آن‌ها قائل نگردید، بلکه هر کجا دیدید با شجاعت و سماجت تمام، تکذیب و مقابله نمایید.

باور و یا حتی احتمال درست بودن این خرافه‌ها، نشان از عدم شناخت، ایمان و نیز جهل مخاطب دارد. انسان عاقل و مؤمن هر لحظه خدا را دوست دارد و به عقل، زبان و عمل خود به آن گواهی می‌دهد و معصوم (ع) هر لحظه در قلب مؤمن است، پس «به قلبم بیا» و این گونه سخن‌های سخیف، اهانت به شعور خود و شأن آن بزرگان و تضعیف اسلام ناب است.

در خاتمه به یک روایت اشاره می‌شود: از معصوم خواستند که در مورد قبور خود سخنی بفرمایند. فرمودند: «قبورنا فی قلوب شیعتنا». یعنی قبرهای ما در قلب‌های شیعیان ماست. یعنی مؤمن واقعی هر وقت به قلبش مراجعه کند، هر وقت به عقل و معرفتش مراجعه کند، هر وقت حجاب‌های ظلمانی جهل و تعلقات دنیایی را کنار بزند، نظر به «وجه الله» می‌کند، می‌فهمد که هر آن در محضر خداست و در هر آن مشهود اهل عصمت (ع) است. و نیازی به این خرافه‌ها نیست.

جالب آن که همان‌هایی که این‌گونه خرافه‌ها را پخش می‌کنند، وقتش که برسد به تداوم در زیارت عاشورا یا دعای عهد … و سایر ادعیه و اذکاری که از معصوم (ع) رسیده است و سرتاسر معرفت و عشق و ذکر (یادآوری) است، ایراد وارد می‌کنند!

khorafat-2

و اما چند نکته:

۱٫ فرهنگ جامعه بر نحوه بروز علائم در این بیماران، تأثیر گذاشته و مطابق با عادت‌های فردی، مذهبی و رفتارهای فرهنگی آنها بروز می‌کند. این خانم رفتارهایش از روی عادت و بدون فکر، مثل نذر و انواع سفره‌های دعا و توسل برای رفع مشکلات در میان خانواده و روستایشان بسیار زیاد بوده که بخش قابل توجه این عادات، خرافی بوده است.

۲٫ سطح سواد و تحصیلات افراد نیز در نحوه بروز علائم مؤثر است. این مسئله در نوشته‌های ایشان مشهود بوده و خود، دلیلی بر عدم تفکر عمیق در رفتارها و عادت‌های دینی می‌باشد. آنچه می‌گفت و یا می‌نوشت، همه از شنیده‌هایش بود که از صحت و اعتبار آنان نیز اطلاعی نداشت.

۳٫ سطح اقتصادی و اجتماعی نیز در تشدید این بیماری مؤثر است.

۴٫ اینگونه افراد، نسبت به بیماری خود آگاهی ندارند و رفتارها و سخنان آنان، هنگامی که با اعتماد به نفس زیاد همراه باشد و مطالب مربوط به باورها و اعتقادات مذهبی مردم را در هذیان‌های خود به کار برند، می‌توانند افرادی که از نظر تحصیلات، هوش، عزت نفس و حتی اعتقادات و فرهنگ دینی در مرتبه پایین‌تری هستند را به سرعت مجذوب کرده با خود و همراه کنند.

Article source: http://www.saelin18.com/?p=18453

               
عکس محصول عکس محصول عکس محصول عکس محصول
     
انگشتر استیل سنگ دلربا۱۷ H277 انگشتر استیل نقره ای۱۸ H283 انگشتر استیل نقره ای۱۷ H282 انگشتر استیل نقره ای۱۶ H281
     

انگشتر استیل طلایی سنگ دلربا سایز۱۷٫رنگ ثابت طرح طلا ضدحساسیت

انگشتر استیل نقره ای نگین جواهری سایز۱۸٫رنگ ثابت طرح طلاسفید ضدحساسیت

انگشتر استیل نقره ای نگین جواهری سایز۱۷٫رنگ ثابت طرح طلاسفید ضدحساسیت

انگشتر استیل نقره ای نگین جواهری سایز۱۶٫رنگ ثابت طرح طلاسفید ضدحساسیت

     
۲۲,۰۰۰ تومان خرید انگشتر استیل سنگ دلربا17  H277 ۲۵,۰۰۰ تومان خرید انگشتر استیل نقره ای18  H283 ۲۵,۰۰۰ تومان خرید انگشتر استیل نقره ای17  H282 ۲۵,۰۰۰ تومان خرید انگشتر استیل نقره ای16  H281
     
     
               
عکس محصول عکس محصول عکس محصول عکس محصول
     
انگشتر استیل طلایی۱۸ H280 انگشتر استیل طلایی۱۷ H279 انگشتر استیل طلایی۱۶ H278 انگشتر مینامشکی K702
     

انگشتر استیل طلایی نگین جواهری سایز۱۸٫رنگ ثابت طرح طلا ضدحساسیت

انگشتر استیل طلایی نگین جواهری سایز۱۷٫رنگ ثابت طرح طلا ضدحساسیت

انگشتر استیل طلایی نگین جواهری سایز۱۶٫رنگ ثابت طرح طلا ضدحساسیت

انگشتر تیتانیوم مینامشکی نگین جواهری

     
۲۵,۰۰۰ تومان خرید انگشتر استیل طلایی18  H280 ۲۵,۰۰۰ تومان خرید انگشتر استیل طلایی17  H279 ۲۵,۰۰۰ تومان خرید انگشتر استیل طلایی16  H278 ۹,۵۰۰ تومان خرید انگشتر مینامشکی K702
     
     
               
عکس محصول عکس محصول عکس محصول عکس محصول
     
انگشتراستیل فیروزه ای سایز ۱۸ H223 انگشتر استیل فیروزه ای سایز۱۷ H222 انگشتراستیل فیروزه ای سایز۱۶ H221 رینگ انگشتری سنگ طبیعی عقیق سبز
     

انگشتراستیل فیروزه ای سایز ۱۸ طلایی.طرح طلا ضدحساسیت رنگ ثابت

انگشتراستیل فیروزه ای سایز ۱۷ طلایی.طرح طلا ضدحساسیت رنگ ثابت

انگشتراستیل فیروزه ای سایز۱۶ طلایی.طرح طلا ضدحساسیت رنگ ثابت

رینگ انگشتری تراشیده شده و یک دست از سنگ طبیعی عقیق سبز (تراش فنسی)

     
۲۸,۰۰۰ تومان خرید انگشتراستیل فیروزه ای سایز 18   H223 ۲۸,۰۰۰ تومان خرید انگشتر استیل فیروزه ای سایز17   H222 ۲۸,۰۰۰ تومان خرید انگشتراستیل فیروزه ای سایز16  H221 ۱۲,۹۰۰ تومان خرید رینگ انگشتری سنگ طبیعی عقیق سبز
     
     
               
عکس محصول عکس محصول عکس محصول عکس محصول
     
جعبه چوبی انگشتر کد ۱ جعبه چوبی انگشتر کد ۲ انگشتر نقره مردانه عقیق سیاه انگشتر نقره ایتالیایی
     

جعبه چوبی بسیار زیبا . قابلیت استفاده برای کالاهای زینتی دیگر

جعبه چوبی بسیار زیبا . قابلیت استفاده برای کالاهای زینتی دیگر

انگشتر نقره نگین عقیق سیاه ومارکازیت کد ۲۰۷

انگشترنقره ایتالیایی - نگین طرح یاقوت کبود کد ۱۷۳

     
۴,۵۰۰ تومان خرید جعبه چوبی انگشتر کد 1 ۵,۳۰۰ تومان خرید جعبه چوبی انگشتر کد 2 ۱۱۵,۰۰۰ تومان خرید انگشتر نقره مردانه عقیق سیاه ۹۰,۰۰۰ تومان خرید انگشتر نقره ایتالیایی
     
     
               
عکس محصول عکس محصول عکس محصول عکس محصول
     
انگشتر نقره شرف الشمس انگشتر عقیق سیاه نقره ایتالیا انگشتر نقره شرف الشمس انگشتر نقره عقیق
     

انگشتر نقره شرف الشمس با رعایت آداب کد ۱۷۲

انگشتر نقره آ برادیوم ایتالیایی نگین عقیق سیاه کد ۱۷۰

انگشتر عقیق زرد ( شرف الشمس ) کد ۱۲۱

انگشتر نقره عقیق رکاب یاعلی (ع) کد ۱۲۰

     
۹۷,۰۰۰ تومان خرید انگشتر نقره شرف الشمس ۱۱۰,۰۰۰ تومان خرید انگشتر عقیق سیاه نقره ایتالیا ۹۶,۰۰۰ تومان خرید انگشتر نقره شرف الشمس ۹۶,۰۰۰ تومان خرید انگشتر نقره عقیق
     
     
               
عکس محصول عکس محصول عکس محصول عکس محصول
     
انگشتر زنانه نقره کهربا۱ انگشتر نقره زبرجد مردانه انگشتر نقره یاقوت مردانه انگشتر نقره یاقوت مردانه
     

انگشتر زنانه نقره ۹۲۵ با نگین کهربای اصل لهستان

انگشتر نقره نگین زبرجد اصل معدنی کد ۱۷۶

انگشتر نقره نگین یاقوت سرخ مرغوب کد ۱۶۰

انگشتر نقره نگین یاقوت سرخ مرغوب کد ۱۵۹

     
۲۲,۹۰۰ تومان خرید انگشتر زنانه نقره کهربا1 ۲۷۰,۰۰۰ تومان خرید انگشتر نقره زبرجد مردانه ۲۳۰,۰۰۰ تومان خرید انگشتر نقره یاقوت مردانه ۱۸۵,۰۰۰ تومان خرید انگشتر نقره یاقوت مردانه
     
     
               
عکس محصول عکس محصول عکس محصول عکس محصول
     
انگشتر نقره عقیق یمنی انگشتر نقره عقیق یمنی انگشتر نقره عقیق مردانه انگشتر عقیق یمنی
     

انگشتر نقره عقیق یمنی مرغوب کد ۱۰۱۰۳

انگشتر نقره عقیق یمنی مرغوب کد ۱۰۱۰۲

انگشتر نقره عقیق یمنی مرغوب کد ۱۰۱۰۱

انگشتر نقره نگین عقیق مرغوب یمنی کد ۱۰۱۰۰

     
۲۵۰,۰۰۰ تومان خرید انگشتر نقره عقیق یمنی ۳۱۰,۰۰۰ تومان خرید انگشتر نقره عقیق یمنی ۳۱۲,۰۰۰ تومان خرید انگشتر نقره عقیق مردانه ۵۳۰,۰۰۰ تومان خرید انگشتر عقیق یمنی
     
     
               
عکس محصول عکس محصول عکس محصول عکس محصول
     
انگشتر زنانه نقره کهربا۳ انگشتر زنانه نقره کهربا۲ انگشتر عقیق نقره ی ایتالیایی انگشتر فیروزه نیشابور
     

انگشتر زنانه نقره ۹۲۵ با نگین کهربای اصل لهستان

انگشتر زنانه نقره ۹۲۵ با نگین کهربای اصل لهستان

انگشتر نقره ایتالیایی نگین عقیق کد ۱۶۶

انگشترنقره فیروزه ی نیشابور کد ۱۵۷

     
۲۲,۹۰۰ تومان خرید انگشتر زنانه نقره کهربا3 ۲۲,۹۰۰ تومان خرید انگشتر زنانه نقره کهربا2 ۱۱۲,۰۰۰ تومان خرید انگشتر عقیق نقره ی ایتالیایی ۲۸۰,۰۰۰ تومان خرید انگشتر فیروزه نیشابور
     
     
               
عکس محصول عکس محصول عکس محصول عکس محصول
     
انگشتر نقره عقیق یمنی انگشتر نقره یاقوت مردانه انگشتر نقره مردانه نگین عقیق یمنی خرید لیزر انگشتری Beams finger laser بیمز اصل, فروش لیزر انگشتری Beams بیمز درجه ۱
     

انگشتر نقره عقیق یمنی کد ۱۶۲

انگشتر نقره نگین یاقوت مرغوب کد ۱۶۱

انگشتر بسیار زیبای نقره ۹۲۵ با نگین سنگ طبیعی عقیق یمن ....

پدیده ســــال ۲۰۱۲ را به انگـــشتان خــود ببندید و دیگران را حیـــرت زده نمائید

     
۲۰۷,۰۰۰ تومان خرید انگشتر نقره عقیق یمنی ۲۵۰,۰۰۰ تومان خرید انگشتر نقره یاقوت مردانه ۱۱۹,۹۰۰ تومان خرید انگشتر نقره مردانه نگین عقیق یمنی ۱۱,۰۰۰ تومان خرید خرید لیزر انگشتری   Beams finger laser بیمز اصل, فروش لیزر انگشتری Beams بیمز درجه ۱
     
     
               
عکس محصول      
     
فروش لیزر انگشتری بیمز Beams finger laser اصل, خرید لیزر انگشتری Beams بیمز درجه ۱      
     

پدیده ســــال ۲۰۱۲ را به انگـــشتان خــود ببندید و دیگران را حیـــرت زده نمائید

     
     
۱۲,۰۰۰ تومان خرید فروش لیزر انگشتری بیمز Beams finger laser اصل, خرید لیزر انگشتری Beams بیمز درجه ۱            
     
     

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code